Svimmelheds-øvelser

Vær opmærksom på at man meget nemt bliver svimmel ved træningen!
Det er i orden at blive svimmel, det er her balancesansen bliver trænet.

  1. Sid ned og fiksér en genstand på 1½-2 meters afstand
  2. Ryst på hovedet uden at tage øjnene fra genstanden
  3. Ryst på hovedet i 15 sekunder (tæl langsomt)

Når det fungerer uden problemer:

  1. Stå op og støt med en eller to fingre mod noget stabilt
  2. Fiksér en genstand på 1½-2 meters afstand
  3. Ryst på hovedet uden at tage øjnene fra genstanden
  4. Ryst på hovedet i 15 sekunder (tæl langsomt)

Når det fungerer uden problemer:

  1. Forsøg at gennemføre ovenstående med lukkede øjne, og hvis det går godt gennemføres øvelserne både med åbne og lukkede øjne så ofte det er muligt, indtil øvelserne ikke medfører svimmelhed.
  2. Gå fremad mens man fiksérer en genstand med øjnene. Ryst på hovedet i 15 sekunder (tæl langsomt) uden at tage øjnene fra genstanden.
  3. Stå op med åbne øjne – gerne tæt på en væg eller anden støtte. Tag en ting op ved venstre fod med højre hånd (eller ovenfor foden, hvis det er svært at bøje sig). Tilbage til oprejst stilling. Læg tingen tilbage. Gentag øvelsen med en ting ved højre fod – brug da venstre hånd.

Gå gerne en tur udendørs hver dag, gerne i ujævnt terræn. Brug evt. en stok.

Frit efter et træningsprogram fra Øreafdelingen i Lund, Sverige

Denne hjemmeside bruger cookies til at forbedre din oplevelse her. Hvis du fortsætter med at bruge siden, vil det blive opfattet som en accept. læs mere

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk